INFOBROCHURE
Schooljaar 2025-2026
Familiale School Edward Poppe
Fodderiestraat 12, 2660 Hoboken
www.familialeschool.be
info@familialeschool.be
03 430 26 71 (bij voorkeur)
0468 33 67 19 (nabewaking)
1 Opvoedingsproject
2 Schoolreglement
2.1 Schoolagenda
2.2 Speeltijd
2.3 Maaltijden
2.4 Uniform
2.5 Voor-en naschoolse opvang
2.6 Avondstudie & huiswerk
2.7 Rapport
2.8 Zorgbeleid
2.9 Coaching
2.10 Oudercontacten
2.11 Discipline
2.12 Schoolrekening
2.13 Afwezigheden
2.14 Inschrijvingen
2.15 Engagementsverklaring
2.16 Verjaardagen
2.17 Foto'
2.18 Vrijwilligers
2.19 Verzekering
2.20 Brandpreventie
2.21 GSM
2.22 Sociaal beleid
2.23 Meerdaagse Uitstappen
3 Praktisch
3.1 Schoolbestuur
3.2 Personeel
3.3 Ouderraad
3.4 Schoolraad
3.5 Centrum voor leerlingenbegeleiding
3.6 LeerCentrum antwerpenplus
3.7 Medisch onderzoek
3.8 Schooluren
3.9 Bereikbaarheid
Vernieuwend, eigentijds, persoonlijk, familiaal en christelijk
Aan de hand van vijf pijlers willen wij de identiteit van onze school verduidelijken. Deze pijlers dienen als één geheel gelezen en begrepen te worden.
Eerste pijler: inzet op karaktervorming
Vanaf de kleuterschool willen we, in samenwerking met de ouders, het karakter van het kind helpen vormen door het aanleren en inoefenen van fundamentele natuurlijke deugden. Als methodeschool kiezen we ervoor om het verwerven van deze deugden in alle domeinen van het lesprogramma te integreren. Vorming van het verstand en vorming van de wil gaan zo hand in hand.
Tweede pijler: kwalitatief hoogstaand onderwijs
Door te streven naar een steeds betere vakkennis bij de leerkrachten, het gebruik van optimale leermiddelen en een hoog studieniveau bij de leerlingen, kiezen we bewust voor een herwaardering van het onderwijs.
Derde pijler: nadruk op persoonlijke begeleiding
Ieder kind is uniek als persoon en krijgt daarom een mentor die niet alleen de leerprestaties maar tevens de persoonlijke ontwikkeling, de deugden en het welzijn van de leerling van nabij opvolgt. Elke maand is er minstens één gesprek voorzien tussen leerling en mentor.
Vierde pijler: familiaal en sociaal
Als familiale school willen wij een school zijn van en voor de gezinnen. Opdat de opvoeding thuis en op school één geheel zou vormen voorzien wij tweemaal per semester een gesprek tussen de ouders en de mentor van hun kind. Er is bewust gekozen voor een kleinschalige school van maximaal 230 leerlingen. Zo kan er gemakkelijker gewerkt worden in een familiale sfeer van vriendschap en vertrouwen.
Vijfde pijler: christelijke levensbeschouwing
Onze school biedt een welomschreven opvoedingsproject aan waarvan Christus het fundament is. In de geest en het spoor van Edward Poppe, een begenadigd pedagoog uit het begin van de 20ste eeuw, leren de kinderen het christelijk geloof kennen en liefhebben.
Samengevat kunnen we de “Familiale School Edward Poppe” omschrijven als een school:
• die in een familiale sfeer
• inzet op karaktervorming,
• met persoonlijke begeleiding voor elke leerling
• en waar kennisoverdracht gepaard gaat
• met een volwaardige christelijke vorming.
In dit schoolreglement vindt u alle informatie over de werking en de organisatie van onze school. De belangrijkste afspraken en regels worden erin verduidelijkt. Duidelijke afspraken zijn noodzakelijk voor een vlotte en aangename werking. Wij vragen dan ook dat u zich aan deze afspraken houdt en dat u uw kinderen motiveert en aanmoedigt om hetzelfde te doen.
Een schoolagenda is een middel tot dagelijks contact tussen ouders en leerkrachten. Alle lessen, taken en mededelingen worden in de agenda genoteerd. De leerkrachten paraferen wekelijks de agenda’s van de kinderen (voor het eerste en tweede leerjaar is dit dagelijks). De ouders bekijken en paraferen de agenda van hun kind dagelijks.
Tijdens de speeltijd spelen de leerlingen in principe buiten. Snoep, chocolade en frisdranken zijn niet toegelaten. Wel kunnen de leerlingen een stuk fruit of een droge koek eten en melk aankopen via de school. Koeken moeten steeds in een herbruikbaar doosje zitten zonder plastiek verpakking. Als PMD vrije school vragen we om een drinkbus of thermos te gebruiken. We stimuleren het eten van een stuk fruit. Op onze school is woensdag een vaste fruitdag. Er worden dan geen koeken meegebracht. We vragen om een stukje fruit, dat vooraf geschild werd, in een doosje mee te geven. Leerlingen brengen geen speelgoed mee van thuis!
Er worden geen warme maaltijden voorzien op onze school. De kinderen brengen zelf boterhammen mee. Tijdens de middagpauze is er melk (geen frisdranken) verkrijgbaar. Het verbruik wordt bijgehouden door de school en wordt maandelijks verrekend via de schoolrekening. Dankzij het project Smakelijke School wordt er op maandag, dinsdag en donderdag gratis soep aangeboden en op woensdag fruit. Voor het middagtoezicht wordt 1 euro aangerekend.
Alle vrijetijdskledij wensen wij te mijden op school zodat de aandacht van de leerlingen gericht kan worden op het onderricht en niet op de heersende modeverschijnselen. Op onze school is daarom het uniform verplicht. Ouders die kiezen voor onze school, kiezen dus ook voor ons uniform. Een uniform versterkt bovendien het gevoel van eenheid en samenhorigheid. Wat betreft de aankoop van het uniform werkt de school samen met The Robin Store (info@therobinstore.com 03 685 55 65, Mechelsesteenweg 4, 2000 Antwerpen).
Bij de kleuters beperkt het uniform zich tot een schortje waar de naam op wordt geborduurd. Turnzakje met voornaam erop en een fluohesje met daarop vermeld de naam van de school horen bij het basispakket. Ouders voorzien zelf in een donkerblauwe jas en donkere (blauwe of zwarte) schoenen en witte of blauwe, zwarte sokken. De ouders staan in voor het naamtekenen van de kledij. Voor andere vragen i.v.m. het basispakket van het uniform voor het lager onderwijs verwijzen we naar de Robin Store. Zij zullen de ouders informeren over wat bij het basispakket van het uniform hoort.
Nagellak en extravagante kapsels zijn verboden evenals teksten op kleding en schoolmateriaal die in strijd zijn met onze democratische wetten.
De school biedt voorschoolse opvang vanaf 7.00u. De school biedt naschoolse opvang aan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.25u. tot 17.45u. en woensdag van 12.20u. tot 17.00u.
De tarieven voor deze opvang zijn 0,75 euro per begonnen half uur. Ouders die een attest van de mutualiteit kunnen voorleggen, kunnen genieten van een kansentarief van 0.25 euro per begonnen half uur. Voor deze opvang doen we een beroep op vrijwilligers. Ouders ontvangen een fiscaal attest voor deze betaalde opvang-prestaties.
Onze school engageert zich om tegemoet te komen aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit die worden bepaald door de stad Antwerpen. Deze basisvoorwaarden gaan over een minimum opvangaanbod, veiligheid, maximum aantal kinderen per begeleider, inclusie, voorwaarden voor opvangpersoneel en prijzenbeleid. Meer informatie vindt u hierover op https://www.antwerpen.be/binnenschoolseopvang.
Op maandag, dinsdag en donderdag is er avondstudie voorzien van 15.15 uur tot 15.45 uur voor het derde en vierde leerjaar en van 15.15 uur tot 16.15 uur voor het vijfde en zesde leerjaar.
Tijdens de avondstudie kunnen de leerlingen hun huiswerk maken. Er is een rustige werksfeer. Ouders mogen hun kinderen niet afhalen tijdens de studie. De vergoeding bedraagt 0,75 euro per dag en ligt vast voor een gans schooljaar. De betaling wordt geregeld via de maandelijkse schoolrekening.
Het doel van een huistaak is de geziene leerstof te herhalen. Huistaken zijn vooral gedurende de eerste leerjaren best kort en een gedeelte ook facultatief.
De duurtijd is afhankelijk van elk kind persoonlijk (intelligentie, taakspanning…) maar als richttijden geven we het volgende aan: voor een derde en vierde leerjaar maximum 45 minuten per dag, (de rest van de avondstudie kan besteed worden aan creatief werk of sport) voor een vijfde en zesde leerjaar maximum 60 minuten per dag.
Viermaal per schooljaar krijgen de kinderen een rapport dat altijd samengaat met een persoonlijk oudercontact. Essentieel is dat dit rapport zowel de leerresultaten als de persoonlijkheidsvorming evalueert. De deugden hebben hier dus ook hun plaats. Elk vak dat gegeven wordt, is belangrijk voor de algemene ontwikkeling die we nastreven. Elk vak vereist daarom de nodige inzet.
De zorgjuffen en zorgmeesters zorgen voor de begeleiding van leerlingen wat betreft het verwerken en herhalen van de leerstof. Zij kunnen echter ook voor ondersteuning zorgen bij klasleerkrachten tijdens interne of externe klasactiviteiten. Leerlingen met zwakke leerresultaten bijwerken hoort van meet af aan tot de opdracht van onze school. Vanuit een christelijke geest krijgen de leerlingen altijd de mogelijkheid om te herkansen. Voor het schoolbestuur en de leerkrachten is geen enkele situatie uitzichtloos. Ieder kind is in staat om te leren en vooruitgang te boeken. Het ene kind leert wel sneller dan het andere.
Elke leerling staat vanaf het derde leerjaar onder persoonlijke begeleiding van een coach of mentor. Deze mentor is ofwel een leerkracht ofwel een medewerker van de school. Hij (of zij) heeft eenmaal per maand een persoonlijk gesprek met de leerling en tweemaal per semester met de ouders. Het is de taak van de coach of mentor de globale ontwikkeling van het kind op te volgen.
Op onze school brengen we in het leerlingvolgsysteem de beleving van de deugden, de lichamelijke, emotionele, artistieke, intellectuele en spirituele ontwikkeling van elk kind in kaart. Werkpunten worden vermeld en besproken met de ouders en leerling.
Waarover spreken de mentor en het kind?
1. Studies
2. Het welbevinden op school (Voel ik mij goed, veilig, gewenst op school…? Wie zijn mijn vrienden...?)
3. Het beleven van de deugden (Ben ik ordelijk, beleefd, dienstbaar, dankbaar...?).
4. Ontspanningsleven (Hoe deel ik mijn tijd in…?).
Gepersonaliseerde doelstellingen zijn essentieel bij de begeleiding van elk kind. Deze doelstellingen moeten gepast zijn in die zin dat ze specifiek en haalbaar zijn en gemakkelijk te onthouden en te evalueren.
In de maand september is er voor de ouders van het lager onderwijs een ‘klassikaal informatiemoment’. Voor de ouders van onze kleuters is er een kijkmoment voorzien de laatste week van augustus. Elk trimester vinden er één of twee individuele oudercontacten plaats. Waarover spreken de mentors en de ouders?
1. Studies
Hoe verloopt het verwerven van de aangebrachte leerstof en vaardigheden?
2. Karaktervorming
De mentor probeert elke kans aan te grijpen om de leerling aan te moedigen zijn of haar karakter te vormen. In hoeverre laat de leerling zich gewillig vormen in zijn deugden?
3. Morele en geestelijke onderwerpen
Ongeacht de levensbeschouwing van de ouders werken we met hen samen om het kind te laten uitgroeien tot een meer spirituele persoon.
4. Psychologische en sociale ontwikkeling
Een goede psychologische en sociale ontwikkeling is bevorderlijk voor goede studieresultaten. Het is van belang dat de coach aandacht heeft voor het welbevinden van het kind. Een kind kan alleen optimaal leren indien het zich veilig en gerespecteerd voelt. Aandacht hebben voor het zelfbeeld van het kind hoort daar ook bij.
Ook al is het gedrag van het kind fout, elk kind verdient een kans om zijn gedrag te corrigeren. Kinderen loven voor hun vorderingen en goede daden kan helpen om hun gebreken te overwinnen.
We vinden het belangrijk dat leerlingen leren vrijgevig te zijn en met inzicht een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Daarom streven we ernaar om hen waarden als respect en dienstbaarheid bij te brengen.
Wat zijn de voordelen van dit mentorsysteem?
Zowel de school als de ouders krijgen een duidelijk en actueel beeld van hoe het kind zich ontwikkelt, zowel op vlak van leerhouding als persoonlijkheid. Veranderingen worden sneller opgemerkt, wat gerichte bijsturing mogelijk maakt en de begeleiding ten goede komt. Bij problemen en crisismomenten wordt samen naar een oplossing gezocht. Wat kan op school en wat kan thuis gedaan worden? Zo zijn de ouders, samen met de school participant in het groeiproces van hun kind. Een open gesprekscultuur met het kind wordt op die wijze bevorderd. Een groei van deugden is een proces dat de schoolgrenzen overstijgt en een goede informatiedoorstroming naar de ouders noodzakelijk maakt.
Een gezonde schoolgemeenschap is niet werkzaam zonder gezag of discipline. Gezag (of autoriteit) is afgeleid van het Latijnse woord 'auctoritas' en dit betekent letterlijk “wat ons in staat stelt te groeien”. Het is niet blind of arbitrair maar altijd onderworpen aan morele regels. Gezag uitoefenen betekent niet het recht hebben andere mensen te vernederen, te ontmoedigen of te verbitteren, maar de kunst om het goede in de mens te ontdekken, op te wekken en te laten groeien.
Concreet spreken we het volgende af:
1. In het schoolgebouw zelf wordt het stilzwijgen op elk moment bewaard
2. Leerlingen die menen ten onrechte een berisping of straf te hebben gekregen, kunnen dit na de les en in een persoonlijk gesprek aan de leerkracht melden.
3. In onze onderlinge contacten tonen we eerbied en respect voor elkaar. Dit uit zich in correct en beleefd taalgebruik en een hartelijke omgang zowel in de klas als op de speelplaats.
4. Het schooluniform wordt netjes gehouden. Wie zich manifesteert als een leerling van onze school, is tevens ambassadeur van onze school. Dat geldt zowel voor kledij, algemeen verzorgd voorkomen als gedrag.
Orde en tuchtmaatregelen
Het orde - en tuchtreglement is een middel om de goede gang van zaken in onze opvoedingsgemeenschap te vrijwaren. Elke klastitularis stelt samen met zijn leerlingen een gedragscode op. Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel genomen worden. Ordemaatregelen kunnen genomen worden door elk personeelslid van de school in samenspraak met de directie. Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekken van het onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in het gedrang brengt, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.
Mogelijke ordemaatregelen zijn: een waarschuwing in de agenda, een strafwerk, een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directie.
Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
• Een contract:
Hierin worden afspraken vastgelegd om het schoolleven beter te laten verlopen;
• Een schorsing:
Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling gedurende een bepaalde periode de lessen en activiteiten van zijn leerlingengroep niet mag volgen. De betrokkene moet echter wel op school aanwezig zijn;
• Een uitsluiting:
Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling definitief uit de school verwijderd wordt. Deze verwijdering vindt pas plaats op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk één maand (vakantieperiode niet inbegrepen) na de schriftelijke kennisgeving van de beslissing van de uitsluiting. In afwachting daarvan bevindt betrokken leerling zich in dezelfde toestand als een geschorste leerling en moet hij of zij dus op de school aanwezig zijn. Tenzij de directeur van mening is dat dit de goede werking van de school of het welbevinden van het kind in het gedrang brengt.
Bij het nemen van een beslissing tot schorsing van meer dan één dag of een beslissing tot uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd. De directeur wint het advies in van de klassenraad. De leerling wordt, in aanwezigheid van de ouders en eventueel bijgestaan door een raadsman, voorafgaandelijk gehoord over de vastgestelde feiten. Voormelde personen worden hiertoe vijf werkdagen vooraf per brief verwittigd. De ouders hebben inzage in het tuchtdossier van de leerling. De genomen beslissing wordt schriftelijk gemotiveerd en schriftelijk ter kennis gebracht aan de ouders van betrokken leerling binnen een termijn van 5 werkdagen.
Ouders duiden op een formulier aan wat ze naast enkele verplichte uitgaven voor hun kind wensen: melk, avondstudie…. Het ingevulde formulier dient onmiddellijk terug naar school te worden gebracht. Uiteraard wordt bij afwezigheid van een langere periode die medisch gerechtvaardigd is de rekening aangepast. De gewone schoolonkosten worden geregeld met een maandelijks gedetailleerde schoolrekening.
De verplichte kosten van de eerste graad zijn beperkt. De school houdt zich aan de afspraken van maximum 110 euro op jaarbasis voor daguitstappen voor het lager onderwijs en 55 euro voor het kleuteronderwijs. De ondertekening van het schoolreglement geldt als een principiële toestemming met de deelname van de leerling aan alle daguitstappen. Ouders waarvoor de kosten een té zware financiële belasting zijn, kunnen altijd contact opnemen met de directie. Bij niet-betaling wordt er eenmaal een herinnering opgestuurd. Daarna neemt de directie zelf contact op om in overleg en in alle discretie een betalingsvoorstel uit te werken.
Tot en met drie opeenvolgende kalenderdagen volstaat een briefje van de ouders om een afwezigheid wegens ziekte te bevestigen. Dit kan maximum vier maal per schooljaar. Voor elke leerling worden vier voorgedrukte briefjes aan de ouders bezorgd. Deze briefjes kan u achteraan in de Van In-agenda van uw kind vinden. Zo hebt u zelf een overzicht van het aantal briefjes dat reeds gebruikt werd. Daarna is voor elke afwezigheid een medisch attest vereist. Afwezigheden vanaf de vierde dag moeten steeds door middel van een medisch attest gewettigd worden. Indien uw kind drie dagen voor of na een vakantie ziek is, is ook een doktersattest vereist. Indien een kind afwezig is, verwittig dan de school voor 8.30 uur. Dit kan mondeling, telefonisch, schriftelijk of via mail. Onwettige afwezigheden kunnen gevolgen hebben voor de school (leerling telt niet mee voor toelagen) en voor het kind zelf (geen getuigschrift basisonderwijs).
Leerplicht
 Het jaar waarin uw kind vijf jaar wordt, is het leerplichtig en dus wettelijk verplicht om les te volgen. Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het net als elk ander leerplichtig kind onderworpen aan controle op het regelmatig schoolbezoek. In het gewoon onderwijs kan een leerling minimum  jaar en maximum acht jaar in het lager onderwijs doorbrengen, met dien verstande dat een leerling die 15 jaar wordt voor 1 januari geen lager onderwijs meer kan volgen. De leerlingen zijn verplicht om alle lessen en activiteiten van hun leerlingengroep te volgen.
Maximumcapaciteit
 Van rechtswege is de school verplicht om een maximumcapaciteit voor de school te bepalen. In onze school is die vastgelegd op 230 leerlingen.
Bij inschrijving geldt een voorrangsregel voor broers en zussen en voor kinderen van het personeel.
Procedure van inschrijving  
 Na de periode van voorrang voor broers en zussen worden de aangemelde kinderen ingeschreven. Nadien volgt een vrije inschrijvingsperiode indien er nog vrije plaatsen beschikbaar zijn. Inschrijven kan na telefonische afspraak met de directie van de school. We spreken pas van een inschrijving wanneer de ouders schriftelijk instemmen met het opvoedingsproject en het schoolreglement.
Wij verwachten dat de ouders zich, samen met de school, engageren om nauw samen te werken rond de opvoeding van hun kind. Daarom maken we in onderstaande verklaring wederzijdse afspraken. Zo weten we duidelijk wat we van elkaar mogen verwachten.
1. Oudercontact
Tweemaal per semester organiseert de school een individueel oudercontact. Dit is een gelegenheid om met de leerkracht van gedachten te wisselen over het welbevinden en de vorderingen van de leerling en belangrijke informatie aan elkaar kenbaar te maken. Mochten er buiten deze geplande overlegmomenten vragen of zorgen opduiken, dan kunnen zowel ouders als school het initiatief nemen voor een gesprek hierover. U neemt dan best contact op met de directie, de leerkracht of de zorgcoördinator van de school.
2. Tijdig aanwezig zijn op school
Vanaf 8u.00 kunnen de leerlingen op school terecht. Er zal dan steeds toezicht zijn. De schoolbel gaat om 8u.25, waarna de kinderen in rij naar de klassen gaan. De lessen beginnen om 8u.30. Het onthaal in de klas is een belangrijk moment van de dag en we rekenen er dan ook op dat alle leerlingen tijdig aanwezig zijn. Als een kind regelmatig te laat komt, zal de school de ouders contacteren. Kan een leerling niet aanwezig zijn, dan vragen we om de school hiervan voor 9u.00 te verwittigen.
3. Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal
Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands. Om kinderen alle kansen te geven op een succesvolle schoolloopbaan moeten zij het Nederlands voldoende beheersen. Wij vragen dat de ouders hun kind stimuleren om de Nederlandse taal ook buiten de schoolmuren te gebruiken. Dit kan door bijvoorbeeld het kind te laten aansluiten bij een Nederlandstalige sportclub of jeugdbeweging….
4. Ondertekenen van het opvoedingsproject
Ouders krijgen bij de inschrijving een exemplaar van het opvoedingsproject en het schoolreglement dat ze dienen te ondertekenen en terug te bezorgen aan de school. Daarmee verklaren ze zich akkoord met de principes van onze methodeschool en zijn ze bereid om hun kinderen in een christelijke geest te laten vormen.
Het vieren van een verjaardag mag voor ieder kind een echt feest zijn. Persoonlijke geschenkjes voor ieder kind zijn echter niet gewenst. Er kan wel cake, gebak of fruit worden meegegeven. We vragen uitdrukkelijk geen chips, snoep of frisdrank mee te geven! Er is ook de mogelijkheid om didactisch materiaal (bijvoorbeeld een leesboekje) aan te kopen voor de klas.
Eenmaal per jaar wordt een klasfoto genomen. Wie het wenst, kan individuele of familiefoto’s aankopen.
Verplichte verzekering      	
 De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilligers. De polis ligt ter inzage op het schoolsecretariaat.
Vergoedingen
 De activiteit wordt onbezoldigd en onverplicht verricht. De organisatie voorziet in geen enkele vergoeding voor vrijwilligersactiviteiten.
Aansprakelijkheid
 De school is aansprakelijk voor de schade die de vrijwilliger aan derden veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk. Ingeval de vrijwilliger bij het verrichten van vrijwilligerswerk de school of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware fout. Voor zijn lichte fout is hij enkel aansprakelijk als die hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Alle leerlingen zijn verzekerd voor ongevallen die op school zouden voorvallen. Ook lichamelijke schade bij ongevallen op de weg van huis naar school en omgekeerd zijn gedekt door dezelfde verzekeringspolis. Ze moeten daarbij de kortste weg nemen van huis naar school en omgekeerd. Formulieren kunnen verkregen worden via de directie.
De school beantwoordt aan de veiligheidsnormen.Tweemaal per schooljaar oefenen wij met de leerlingen het evacuatieplan.
Indien kinderen een gsm meebrengen naar school, wordt deze bij aankomst afgegeven aan de juf en bij het naar huis gaan terug meegegeven. In geen enkel geval kan de school aansprakelijk gesteld worden voor verlies of beschadiging.
De Familiale school Edward Poppe tekent in op het Sociaal Fonds voor het schooljaar 2025-2026. Dit is een ondersteuning voor scholen om tussen te komen in de kostprijs van klasactiviteiten en andere schoolkosten voor gezinnen die het moeilijk hebben met het betalen van de schoolrekeningen. Deze tussenkomst wordt door de directie verleend als korting op de schoolfactuur voor de rechthebbende leerlingen. Het basisonderwijs mag de ondersteuning gebruiken voor tegemoetkoming in de kosten die via de schoolrekening worden aangerekend voor:
· klasactiviteiten inclusief vervoer tijdens de schooluren ter ondersteuning van de leerloopbaan in functie van het behalen van de eindtermen/ontwikkelingsdoelen;
· andere kosten die onder de maximumfactuur vallen.
2.23 Meerdaagse uitstappen
Onze school organiseert elk jaar een meerdaagse uitstap: boerderijklassen voor het derde en vierde leerjaar of bosklassen voor het vijfde en zesde leerjaar. De stad Antwerpen ondersteunt leerlingen uit de 2de en 3de graad lager onderwijs zodat ze doorheen hun schoolloopbaan tegen verminderd tarief op meerdaagse uitstap kunnen gaan en zo samen een unieke ervaring kunnen beleven. De ondersteuning bedraagt 18 euro per nacht per leerlingen. Elke leerling wordt ondersteund voor maximaal 12 nachten gedurende de ganse schoolloopbaan van de leerlingen in het lager onderwijs (2de en 3de graad) en met een maximum van 4 nachten per klas per schooljaar. Ouders kunnen daarnaast nog een financiële ondersteuning aanvragen bij hun ziekenfonds.
vzw NIVO (Nieuwe Initiatieven Vlaams Onderwijs)
 KBO 0882.083.554
 Maatschappelijke zetel:
 Fodderiestraat 12
 2660 Hoboken
 voorzitter: Weekers Karl
Directie: Karl Weekers en Luc Kielemoes(vrijdag)
Kleuterjuffen:
Peuterklas: Janssens Liesbeth
Eerst kleuterklas: De Wijn Lisse
Tweede kleuterklas: Delgado Aragon Gaëlle
Derde kleuterklas: Gilles Barbara
Kinderverzorgsters: Luyten Liz’l/Margot Brijs
Leerkrachten lager onderwijs:
Eerste leerjaar: Nevejans Chaya
Tweede leerjaar: Vinck Ellen en Jacobs Deborah
Derde leerjaar: Kielemoes Luc en Lamberts Jari
Vierde leerjaar: Brack Jessica
Vijfde leerjaar: Boschman Nancy
Zesde leerjaar: Toye Lieve
Zorgcoördinatrice lager onderwijs: Vansteenkiste Christel
Zorgcoördinatrice kleuters: Van der Linden Dominique
Zorg: Hapers Sara, De Wever Ariane, Abbeloos Melissa, Lamberts Jari en Weekers Joachim Leraar lichamelijke opvoeding: Weekers Joachim
Administratieve medewerkers: El Hasrouni Arzeh, Voet Alice en El Mahtouchi Hajar
Alle ouders worden bij het begin van het schooljaar uitgenodigd om zich kandidaat te stellen. Het bestuur wordt in september verkozen. De lijst van afgevaardigden wordt bij de aanvang van het schooljaar aan alle ouders bezorgd. De ouderraad heeft als doel de schoolwerking te ondersteunen, ouders inspraak te geven via vertegenwoordiging, de opvoeding thuis en op school beter op elkaar af te stemmen, en de betrokkenheid van ouders bij het schoolleven te versterken.
De schoolraad is een officieel inspraakorgaan samengesteld uit verschillende geledingen: personeel, ouders en lokale gemeenschap. De vertegenwoordigers van het personeel, ouders en lokale gemeenschap worden in het begin van het schooljaar bekend gemaakt.
Elk lid onderschrijft het opvoedingsproject van onze school. Tijdens drie vergaderingen per schooljaar worden onderwerpen besproken die rechtstreeks het schoolleven aanbelangen. Het doel van de schoolraad is ouders, personeel en de lokale gemeenschap nauwer bij het schoolbeleid te betrekken.
De leerlingenbegeleiding gebeurt in overleg met het CLB: VCLB De Wissel Antwerpen – Campus Zuid, Leopoldslei 96 te 2660 Hoboken. Telefoon: 03.216.29.38. Mail: info@vclbdewisselantwerpen.be Bij lichte leermoeilijkheden krijgen de leerlingen extra ondersteuning van onze zorgleerkracht. Sommige leerlingen zullen mogelijk extra zorg nodig hebben omdat de leerproblemen te groot zijn. De school zal dan steeds in overleg met de ouders en in overleg met het CLB zoeken naar de meest aangewezen vorm van begeleiding. Samen bekijken we hoe u als ouder deze begeleiding kan ondersteunen en opvolgen. Het centrum (CLB) maakt zijn werking bekend aan de nieuwe leerlingen via een folder die de ouders bij het begin van het schooljaar ontvangen.
3.6 Leercentrum AntwerpenPlus
Het leersteuncentrum:
Onze school is aangesloten bij Leersteuncentrum AntwerpenPlus
Adres: Eggestraat 15, 2640 Mortsel
Telefoon: 03/613.09.50
E-mail: info@leersteuncentrumantwerpenplus.be
Website: www.leersteuncentrumantwerpenplus.be
AntwerpenPlus ondersteunt leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hun leerkrachten en schoolteam in samenwerking met ouders en alle betrokken partners.
Voor leerlingen met een visuele beperking werken we structureel samen met specifiek leersteuncentrum Ganspoel.
Het medisch onderzoek gebeurt door het CLB. Dit onderzoek is voor alle leerlingen verplicht. Tijdens het schooljaar 2025-26 is er een medisch consult voorzien voor de volgende leerjaren: eerste kleuterklas, eerste, vierde en zesde leerjaar lager onderwijs. Het CLB biedt tevens gratis inentingen aan. Daarbij volgt men het vaccinatieprogramma dat door de overheid is aanbevolen. Om ingeënt te worden moeten de ouders toestemming geven. Tijdens het eerste leerjaar kan men zich laten inenten tegen polio (kinderverlamming), difterie (kroep), tetanus (klem) en kinkhoest.
De school is open vanaf 8.00u tot 15.25u.
Op woensdag is de school open van 8.00u tot 12.20u. De lessen eindigen om 12.05u. Vanaf 8.00u is er toezicht op de speelplaats. De kinderen worden onthaald op de speelplaats. De ouders verlaten onmiddellijk de speelplaats zodra ze hun kind bij de juffen met toezicht hebben gebracht.
Vanaf 8.15u worden de instappers en kinderen van het eerste kleuterklasje naar hun klas gebracht.
8.25u: eerste belsignaal, alle leerlingen dienen op de speelplaats te zijn
De leerlingen verzamelen per klas op de speelplaats en gaan in rij onder begeleiding van de leerkracht in stilte naar de klas.
8.30u: tweede belsignaal en begin van de ochtendlessen
10.00u tot 10.20u: speeltijd kleuteronderwijs
10.35u tot 10.50u speeltijd lager onderwijs
Na het belsignaal verzamelen de leerlingen opnieuw per klas en gaan in rij onder begeleiding van hun leerkracht naar de klas.
Middagpauze en speeltijd
Kleuters en kinderen van het lager onderwijs spelen apart.
12.05u tot 12.30u: eten lager onderwijs 12.30u tot 13.05u: eten kleuters 12.05u tot 12.30u: speeltijd kleuters 12.30u tot 13.25u: speeltijd lager onderwijs
13.05u: begin van lessen in de namiddag voor kleuteronderwijs 13.30u: begin van de lessen in de namiddag voor lager onderwijs
14.25u-14.45u: speeltijd kleuters
15.10u: einde lessen
15.15u-15.45u: avondstudie (vanaf het tweede leerjaar)
De schoolpoorten worden steeds gesloten zodat er geen kinderen de school kunnen verlaten zonder toestemming.
De Fodderiestraat werd door de Stad Antwerpen ingepland als fietsstraat. Een fietsstraat is een straat waar fietsers de hele breedte van de rijbaan mogen gebruiken. Auto’s en andere motorvoertuigen hebben wel toegang tot fietsstraten maar mogen de fietsers niet inhalen. De school voorziet een ruime fietsenstalling (ingang Fodderiestraat) aan de achterzijde van het terrein.
De Fodderiestraat ligt vlakbij het station Hoboken-Polder. Het station Hoboken-Polder heeft een snelle treinverbinding naar en vanuit Antwerpen-Centraal met slechts twee haltes aan A-Zuid en A-Berchem. De volledig rit duurt ongeveer 16 minuten.
Onze school is ook bereikbaar via tram 2 en 4 halte Kioskplaats (van daaruit kan men te voet naar school wandelen) en met Lijnbus nr. 13 met volgende haltes (vanaf station Antwerpen Zuid): Lage Weg – Kiosk – Polderstation. Deze rit duurt ongeveer 36 minuten. De halte Hoboken-Polder voor trein en bus bevindt zich op ongeveer 100 meter van de schoolingang.
We vragen heel nadrukkelijk dat ouders hun kind bij voorkeur te voet of per fiets naar school brengen (of afhalen) indien ze in de nabije buurt van de school wonen.
Met de ouders die hun kinderen met de auto brengen, zullen concrete afspraken gemaakt worden al naargelang de richting waar ze vandaan komen. Komen ze uit het centrum van Hoboken dan kunnen ze parkeren aan het station. Komen ze vanuit de andere kant van de spoorweg, dan kunnen ze hun auto parkeren aan het station ter hoogte van de Schroeilaan waar voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn. De ouders kunnen dan te voet vanuit de Schroeilaan hun kinderen naar de school brengen.