Schoolreglement

In dit schoolreglement vindt u alle informatie over de werking en de organisatie van onze school. De belangrijkste afspraken en regels worden er in verduidelijkt. Duidelijke afspraken zijn noodzakelijk voor een vlotte en aangename werking. Wij vragen dan ook dat u zich aan deze afspraken houdt en dat u uw kinderen motiveert en aanmoedigt om hetzelfde te doen.

Schoolagenda

Een schoolagenda is een middel tot dagelijks contact tussen ouders en leerkrachten. Alle lessen, taken en mededelingen worden in de agenda genoteerd. De leerkrachten paraferen de agenda’s elke dag. De ouders bekijken en paraferen de agenda van hun kind dagelijks. 

Speeltijd

Tijdens de speeltijd spelen de leerlingen in principe buiten. Snoep, chocolade en frisdranken zijn niet toegelaten. Wel kunnen de leerlingen een stuk fruit of een droge koek eten en melk aankopen via de school. Koeken moeten steeds in een herbruikbaar doosje zitten zonder plastiek verpakking. Als PMD vrije school vragen we om een drinkbus of thermos te gebruiken. We stimuleren het eten van een stuk fruit. Op onze school is woensdag een vaste fruitdag. Er worden dan geen koeken meegebracht. We vragen om een stukje fruit, dat vooraf geschild werd, in een doosje mee te geven. Leerlingen brengen geen speelgoed mee van thuis!  

Maaltijden 

Er worden geen warme maaltijden voorzien op onze school. De kinderen brengen zelf boterhammen mee. Tijdens de middagpauze is er melk (geen frisdranken) verkrijgbaar. Het verbruik wordt bijgehouden door de school en wordt maandelijks verrekend via de schoolrekening. Voor het middagtoezicht wordt 1 euro aangerekend. 


Uniform

Alle vrijetijdskledij wensen wij te mijden op school zodat de aandacht van de leerlingen gericht kan worden op het onderricht en niet op de heersende modeverschijnselen. Op onze school is daarom het uniform verplicht. Ouders die kiezen voor onze school, kiezen dus ook voor ons uniform. Een uniform versterkt bovendien het gevoel van eenheid en samenhorigheid.

Wat betreft de aankoop van het uniform werkt de school samen met The Robin Store (info@therobinstore.com 03 685 55 65, Mechelsesteenweg 4, 2000 Antwerpen).

Bij de kleuters beperkt het uniform zich tot een schortje waar de naam op wordt geborduurd. 

Turnzakje met voornaam erop en een fluohesje met daarop vermeld de naam van de school horen bij het basispakket.  Ouders voorzien zelf in een donkerblauwe jas en donkere (blauwe of zwarte) schoenen. Voor andere vragen i.v.m. het basispakket van het uniform voor het lager onderwijs verwijzen we naar de Robin Store. Zij zullen de ouders informeren over wat bij het basispakket van het uniform hoort. 

Nagellak en extravagante kapsels zijn verboden evenals teksten op kleding en schoolmateriaal die in strijd zijn met onze democratische wetten. 

Voor- en naschoolse opvang

De school biedt voorschoolse opvang vanaf 7.00 u. De school biedt naschoolse opvang aan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 15.25 u tot 17.45 u en woensdag van 12.20 u tot 17.00 u.

De tarieven voor deze opvang zijn 0,75 euro per begonnen half uur. Voor deze opvang doen we een beroep op vrijwilligers. Ouders ontvangen een fiscaal attest voor deze betaalde opvang-prestaties.

Onze school engageert zich om tegemoet te komen aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit die worden bepaald door de stad Antwerpen. Deze basisvoorwaarden gaan over een minimum opvangaanbod, veiligheid, maximum aantal kinderen per begeleider, inclusie, voorwaarden voor opvangpersoneel en prijzenbeleid. Meer informatie vindt u hierover op https://www.antwerpen.be/binnenschoolseopvang

Avondstudie en huiswerk

Op maandag, dinsdag en donderdag is er avondstudie voorzien van 15.15 uur tot 15.45 uur voor het derde en vierde leerjaar en van 15.15 uur tot 16.15 uur voor het vijfde en zesde leerjaar.

Tijdens de avondstudie kunnen de leerlingen hun huiswerk maken. Er is een rustige werksfeer. Ouders mogen hun kinderen niet afhalen tijdens de studie. De vergoeding bedraagt 0,85 euro per dag en ligt vast voor een gans schooljaar. De betaling wordt geregeld via de maandelijkse schoolrekening.

Het doel van een huistaak is de geziene leerstof te herhalen. Huistaken zijn vooral gedurende de eerste leerjaren best kort en een gedeelte ook facultatief.

De duurtijd is afhankelijk van elk kind persoonlijk (intelligentie, taakspanning…) maar als richttijden geven we het volgende aan: voor een tweede leerjaar maximum 15 minuten per dag, voor een derde en vierde leerjaar maximum 30 minuten per dag, (de rest van de avondstudie kan besteed worden aan creatief werk of sport) voor een vijfde en zesde leerjaar maximum 60 minuten per dag. 

Rapport

Viermaal per schooljaar krijgen de kinderen een rapport. Essentieel is dat dit rapport zowel de leerresultaten als de persoonlijkheidsvorming evalueert. De deugden hebben hier dus ook hun plaats. Elk vak dat gegeven wordt, is belangrijk voor de algemene ontwikkeling die we nastreven. Elk vak vereist daarom de nodige inzet. 

Zorgbeleid

De zorgjuffen zorgen voor de begeleiding van leerlingen wat betreft het verwerken en herhalen van de leerstof. Zij kunnen echter ook voor ondersteuning zorgen bij klasleerkrachten tijdens interne of externe klasactiviteiten. Leerlingen met zwakke leerresultaten bijwerken hoort van meet af aan tot de opdracht van onze school. Vanuit een christelijke geest krijgen de leerlingen altijd de mogelijkheid om te herkansen. Voor het schoolbestuur en de leerkrachten is geen enkele situatie uitzichtloos. Ieder kind is in staat om te leren en vooruitgang te boeken. Het ene kind leert wel sneller dan het andere. 

Coaching

Elke leerling staat onder persoonlijke begeleiding van een coach of mentor. Deze mentor is ofwel een leerkracht ofwel een medewerker van de school. Hij (of zij) heeft eenmaal per maand een persoonlijk gesprek met de leerling en tweemaal per semester met de ouders. Het is de taak van de coach of mentor de globale ontwikkeling van het kind op te volgen.

Hoewel het niet verplicht is om te werken met een leerlingvolgsysteem maken wij voor elke leerling een werkplan dat de beleving van de deugden, de lichamelijke, emotionele, artistieke, intellectuele en spirituele ontwikkeling in kaart brengt. Telkens worden de werkpunten vermeld en besproken met de ouders en leerling.

Waarover spreken de mentor en het kind?                                                                                                

1.   Studies

2.   Het welbevinden op school (Voel ik mij goed, veilig, gewenst op school…? Wie zijn mijn vrienden...?)

3.   Het beleven van de deugden (Ben ik ordelijk, beleefd, dienstbaar, dankbaar...?).

4.   Ontspanningsleven (Hoe deel ik mijn tijd in…?).

Gepersonaliseerde doelstellingen zijn essentieel bij de begeleiding van elk kind. Deze doelstellingen moeten gepast zijn in die zin dat ze specifiek en haalbaar zijn en gemakkelijk te onthouden en te evalueren.

Oudercontacten

In de maand september is er een ‘klassikaal informatiemoment’. Tweemaal per semester vindt er een individueel oudercontact plaats. Voor het hele jaar gaat het dus om 4 individuele oudercontacten. Waarover spreken de mentors en de ouders?                                                                                            

1.   Studies                                                                                                         

Tijdens de schooljaren wordt het karakter grotendeels gevormd door de manier waarop schoolwerk wordt aangepakt. 

2.   Karaktervorming

De mentor probeert elke kans aan te grijpen om de leerling aan te moedigen zijn of haar karakter te vormen.

3.   Morele en geestelijke onderwerpen

Ongeacht de levensbeschouwing van de ouders werken we met hen samen om deze onderwerpen te bespreken.

4.   Psychologische en sociale ontwikkeling

Een goede psychologische en sociale ontwikkeling is bevorderlijk voor goede studieresultaten. Het is van belang dat de coach aandacht heeft voor het welbevinden van het kind. Een kind kan alleen optimaal leren indien het zich veilig en gerespecteerd voelt. Aandacht hebben voor het zelfbeeld van het kind hoort daar ook bij.

Ook al is het gedrag van het kind fout, elk kind verdient een kans om zijn gedrag te corrigeren. Kinderen loven voor hun vorderingen en goede daden kan helpen om hun gebreken te overwinnen.

Vrijgevig en met inzicht een bijdrage leveren aan de maatschappij is belangrijk. We streven ernaar de leerlingen te leren dienend in het leven te staan.

Wat zijn de voordelen van dit mentorsysteem?

De ouders krijgen een nauwkeurig beeld van hoe het op 'dat' moment met hun kind gaat op verschillende gebieden, naar leerhouding maar ook naar persoonlijkheid. Bij problemen en crisismomenten wordt samen naar een oplossing gezocht. Wat kan op school en wat kan thuis gedaan worden? Zo zijn de ouders, samen met de school participant in het groeiproces van hun kind. Een open gesprekscultuur met het kind wordt op die wijze bevorderd. Een groei van deugden is ook een proces dat de schoolgrenzen overstijgt en zijn doorstroming krijgt in het gezinsleven zodat een goede informatiedoorstroming naar de ouders noodzakelijk is. 

Richtlijnen voor ouders bij het oudercontact

Discipline

Een gezonde schoolgemeenschap is niet werkzaam zonder gezag of discipline. Gezag (of autoriteit) is afgeleid van het Latijnse woord 'auctoritas' en dit betekent letterlijk “wat ons in staat stelt te groeien”. Het is niet blind of arbitrair maar altijd onderworpen aan morele regels. Gezag uitoefenen betekent niet het recht hebben andere mensen te vernederen, te ontmoedigen of te verbitteren, maar de kunst om het goede in de mens te ontdekken, op te wekken en te laten groeien.

Concreet spreken we het volgende af:

1.   In het schoolgebouw zelf wordt het stilzwijgen op elk moment bewaard

2.   Leerlingen die menen ten onrechte een berisping of straf te hebben gekregen, kunnen dit enkel na de les en in een persoonlijk gesprek aan de leerkracht melden.

3.   In onze onderlinge contacten tonen we eerbied en respect voor elkaar. Dit uit zich in correct en beleefd taalgebruik en een hartelijke omgang zowel in de klas als op de speelplaats.

4.   Het schooluniform wordt netjes gehouden. Wie zich manifesteert als een leerling van onze school, is tevens ambassadeur van onze school. Dat geldt zowel voor kledij, algemeen verzorgd voorkomen als gedrag.

Orde en tuchtmaatregelen

Het orde - en tuchtreglement is een middel om de goede gang van zaken in onze opvoedingsgemeenschap te vrijwaren. Elke klastitularis stelt samen met zijn leerlingen een gedragscode op. Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel genomen worden. Ordemaatregelen kunnen genomen worden door elk personeelslid van de school in samenspraak met de directie. Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekken van het onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in het gedrang brengt, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.

Mogelijke ordemaatregelen zijn: een waarschuwing in de agenda, een strafwerk, een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directie.

Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:

•  een contract:

hierin worden afspraken vastgelegd om het schoolleven beter te laten verlopen;

•  een schorsing:

dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling gedurende een bepaalde periode de lessen en activiteiten van zijn leerlingengroep niet mag volgen. De betrokkene moet echter wel op school aanwezig zijn;

•  een uitsluiting:

dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling definitief uit de school verwijderd wordt. Deze verwijdering vindt pas plaats op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk één maand (vakantieperiode niet inbegrepen) na de schriftelijke kennisgeving van de beslissing van de uitsluiting. In afwachting daarvan bevindt betrokken leerling zich in dezelfde toestand als een geschorste leerling en moet hij of zij dus op de school aanwezig zijn. Tenzij de directeur van mening is dat dit de goede werking van de school of het welbevinden van het kind in het gedrang brengt.

Bij het nemen van een beslissing tot schorsing van meer dan één dag of een beslissing tot uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd. De directeur wint het advies in van de klassenraad. De leerling wordt, in aanwezigheid van de ouders en eventueel bijgestaan door een raadsman, voorafgaandelijk gehoord over de vastgestelde feiten. Voormelde personen worden hiertoe vijf werkdagen vooraf per brief verwittigd. De ouders hebben inzage in het tuchtdossier van de leerling. De genomen beslissing wordt schriftelijk gemotiveerd en schriftelijk ter kennis gebracht aan de ouders van betrokken leerling binnen een termijn van 5 werkdagen.

Schoolrekening

De gewone kosten worden geregeld met een maandelijks bestelformulier. Op dit formulier duiden de ouders  aan, naast enkele verplichte uitgaven, wat ze voor hun kind wensen. Het ingevulde formulier dient onmiddellijk terug naar school te worden gebracht. Uiteraard wordt bij afwezigheid van een langere periode die medisch gerechtvaardigd is de rekening aangepast. Elke maand ontvangt men een gedetailleerde schoolrekening. 

De verplichte kosten van de eerste graad zijn beperkt. De school houdt zich aan de afspraken van maximum 105 euro op jaarbasis voor daguitstappen voor het lager onderwijs en 55 euro voor het kleuteronderwijs. De ondertekening van het schoolreglement geldt als een principiële toestemming met de deelname van de leerling aan alle daguitstappen. Ouders waarvoor de kosten een té zware financiële belasting zijn, kunnen altijd contact opnemen met de directie. Bij niet-betaling wordt er eenmaal een herinnering opgestuurd. Daarna neemt de directie zelf contact op om in overleg en in alle discretie een betalingsvoorstel uit te werken. 

Afwezigheden

Tot en met 3 opeenvolgende kalenderdagen volstaat een briefje van de ouders om een afwezigheid wegens ziekte te bevestigen. Dit kan maximum 4 maal per schooljaar. Voor elke leerling worden 4 voorgedrukte briefjes aan de ouders bezorgd. Deze briefjes kan u achteraan in de Van In-agenda van uw kind vinden. Zo hebt u zelf een overzicht van het aantal briefjes dat reeds gebruikt werd. Daarna is voor elke afwezigheid een medisch attest vereist. Afwezigheden vanaf de vierde dag moeten steeds door middel van een medisch attest gewettigd worden. Indien uw kind drie dagen voor of na een vakantie ziek is, is ook een doktersattest vereist. Indien een kind afwezig is, verwittig dan de school voor 8.30 uur. Dit kan mondeling, telefonisch, schriftelijk of via mail. Onwettige afwezigheden kunnen gevolgen hebben voor de school (leerling telt niet mee voor toelagen) en voor het kind zelf (geen getuigschrift basisonderwijs).

Inschrijvingen

Het jaar waarin uw kind 5 jaar wordt, is het leerplichtig en dus wettelijk verplicht om les te volgen. Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het net als elk ander leerplichtig kind onderworpen aan controle op het regelmatig schoolbezoek. In het gewoon onderwijs kan een leerling minimum 4 jaar en maximum 8 jaar in het lager onderwijs doorbrengen, met dien verstande dat een leerling die 15 jaar wordt voor 1 januari geen lager onderwijs meer kan volgen. De leerlingen zijn verplicht om alle lessen en activiteiten van hun leerlingengroep te volgen.

Van rechtswege is de school verplicht om een maximumcapaciteit voor de school te bepalen. In onze school is die vastgelegd op 240 leerlingen.

Bij inschrijving geldt een voorrangsregel voor broers en zussen en voor kinderen van het personeel.

Na de periode van voorrang voor broers en zussen worden de aangemelde kinderen ingeschreven. Nadien volgt een vrije inschrijvingsperiode indien er nog vrije plaatsen beschikbaar zijn. Inschrijven kan na telefonische afspraak met de directie van de school. We spreken pas van een inschrijving wanneer de ouders schriftelijk instemmen met het opvoedingsproject en het schoolreglement. 

Engagementsverklaring

Wij verwachten dat de ouders zich, samen met de school, engageren om nauw samen te werken rond de opvoeding van hun kind. Daarom maken we in onderstaande verklaring wederzijdse afspraken. Zo weten we duidelijk wat we van elkaar mogen verwachten.

1.   Oudercontact

Tweemaal per semester organiseert de school een individueel oudercontact . Dit is een gelegenheid om met de leerkracht van gedachten te wisselen over het welbevinden en de vorderingen van de leerling en belangrijke informatie aan elkaar kenbaar te maken.  Mochten er buiten deze geplande overlegmomenten vragen of zorgen opduiken, dan kunnen zowel ouders als school het initiatief nemen voor een gesprek hierover. U neemt dan best contact op met de directie, de leerkracht of de zorgcoördinator van de school.

2.   Tijdig aanwezig zijn op school

Vanaf 8u.00 kunnen de leerlingen op school terecht. Er zal dan steeds toezicht zijn. De schoolbel gaat om 8u.25, waarna de kinderen in rij naar de klassen gaan. De lessen beginnen om 8u.30. Het onthaal in de klas is een belangrijk moment van de dag en we rekenen er dan ook op dat alle leerlingen tijdig aanwezig zijn. Als een kind regelmatig te laat komt, zal de school de ouders contacteren. Kan een leerling niet aanwezig zijn, dan vragen we om de school hiervan voor 9u.00 te verwittigen.

3.   Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal

Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands. Om kinderen alle kansen te geven op een succesvolle schoolloopbaan moeten zij het Nederlands voldoende beheersen. Wij vragen dat de ouders hun kind stimuleren om de Nederlandse taal ook buiten de schoolmuren te gebruiken. Dit kan door bijvoorbeeld het kind te laten aansluiten bij een Nederlandstalige sportclub of jeugdbeweging… .

4.   Ondertekenen van het opvoedingsproject

Ouders krijgen bij de inschrijving een exemplaar van het opvoedingsproject en het schoolreglement dat ze dienen te ondertekenen en terug te bezorgen aan de school. Daarmee verklaren ze zich akkoord met de principes van onze methodeschool en zijn ze bereid om hun kinderen in een christelijke geest te laten vormen. 

Verjaardagen

Het vieren van een verjaardag mag voor ieder kind een echt feest zijn. Persoonlijke geschenkjes voor ieder kind zijn echter niet gewenst. Er kan wel cake, gebak of fruit worden meegegeven. 

Foto's

Eenmaal per jaar wordt een klasfoto genomen. Iedereen is vrij deze aan te kopen. Wie wenst, kan ook persoonlijke foto’s aankopen.

Vrijwilligers

Verplichte verzekering   

De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilligers. De polis ligt ter inzage op het schoolsecretariaat.

Vergoedingen

De activiteit wordt onbezoldigd en onverplicht verricht. De organisatie voorziet in geen enkele vergoeding voor vrijwilligersactiviteiten.

Aansprakelijkheid

De school is aansprakelijk voor de schade die de vrijwilliger aan derden veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk. Ingeval de vrijwilliger bij het verrichten van vrijwilligerswerk de school of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware fout. Voor zijn lichte fout is hij enkel aansprakelijk als die hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. 

Verzekering

Alle leerlingen zijn verzekerd voor ongevallen die op school zouden voorvallen. Ook lichamelijke schade bij ongevallen op de weg van huis naar school en omgekeerd zijn gedekt door dezelfde verzekeringspolis. Ze moeten daarbij de kortste weg nemen van huis naar school en omgekeerd. Formulieren kunnen verkregen worden via de directie. 

Brandpreventie

De school beantwoordt aan de veiligheidsnormen. Tweemaal per schooljaar oefenen wij met de leerlingen het evacuatieplan.

GSM

Indien kinderen een gsm meebrengen naar school, wordt deze bij aankomst afgegeven aan de juf en bij het naar huis gaan terug meegegeven.


Sociaal beleid

De familiale school Edward Poppe tekent in op het Sociaal Fonds voor het schooljaar 2023 - 2024. Dit is een ondersteuning voor scholen om tussen te komen in de kostprijs van klasactiviteiten en andere schoolkosten voor gezinnen die het moeilijk hebben met het betalen van de schoolrekeningen. Deze tussenkomst wordt door de directie verleend als korting op de schoolfactuur voor de rechthebbende leerlingen. Het basisonderwijs mag de tegemoetkoming in de kosten die via de schoolrekening worden aangerekend voor:

-Klasactiviteiten inclusief vervoer tijdens de schooluren ter ondersteuning van de leerloopbaan in functie van het behalen van de eindtermen/ ontwikkelingsdoelen;

-andere kosten die onder de maximumfactuur vallen.